Greenιάρης
πάρε με ἀπάνου στὰ βουνά, τὶ θὰ μὲ φάῃ ὁ κάμπος
Λίγα λόγια για εμένα
Η παραπάνω φωτογραφία έχει πολιτική χροιά.
ΑΡΘΡΑ
Σύνδεσμοι


ΧΑΟΣ
849 αναγνώστες
Κυριακή, 13 Ιουλίου 2008
23:10

Στον αιώνα που μας αποχαιρέτησε τρεις ίσως ήταν οι μεγάλες επιστημονικές επαναστάσεις: η σχετικότητα, η κβαντική μηχανική και η θεωρία του Χάους.

 

Poincare: Ο πατέρας του Χάους

 

Στην επιστήμη το χάος ορίζεται σαν την εξαιρετικά ευαίσθητη εξάρτηση της κίνησης από τις αρχικές συνθήκες. Η απρόσμενη μεταβολή στις αρχικές συνθήκες είναι το στοιχείο του χάους -της αταξίας- που εκδηλώνεται σε μια τακτική και σταθερή φυσική διαδικασία. 

Δηλαδή, χάος είναι η χαοτική κατάσταση που προκύπτει όταν μεταβληθούν έστω και κατ' ελάχιστο τα αρχικά δεδομένα ενός δυναμικού συστήματος.

Αλλά στη νέα θέση που θα οδηγηθεί το σύστημα από έναν "ελκυστή", θα κατακαθήσει και θα παγιωθεί σε μια θέση που όμως  πάλι η προβλεψιμότητά της θα είναι αδύνατον να εκφραστεί με νόμους αιώνιους (ή ντερμινιστικά).

 

 

 

Τα παραδείγματα από την καθημερινή ζωή, είναι πολλά:

Ο καπνός του τσιγάρου που στροβιλίζεται σε πολύπλοκες και απρόβλεπτες δίνες. Η ροή του νερού που στάζει από μια βρύση. Το νερό των κυμάτων που σκάζουν πάνω σε μια ακτή. Το μελάνι που διαχέεται μέσα σε ένα ποτήρι νερού με απρόβλεπτο τρόπο. Στην αστρονομία μπορεί να έχουμε μια τυχαία μεταβολή κάποιας ιδιότητας (κλίση τροχιάς, εκκεντρότητα τροχιάς κάποιου πλανήτη κλπ). Στη βιολογία, στην κοινωνιολογία, στην οικονομία και τέλος στην ιατρική έχουμε παρόμοιες εκδηλώσεις χαοτικής συμπεριφοράς.

Βεβαίως τα παραδείγματα είναι ατελείωτα. Το απρόβλεπτο των τιμών στο χρηματιστήριο, στα ηλεκτρικά κυκλώματα, στους χτύπους της καρδιάς, στην ροή του  νερού ή του αίματος μέσα στους σωλήνες, στην μεταβολή των πληθυσμών στα πουλιά και στα φυτά είναι ορισμένοι τομείς στους οποίους συνυπάρχει το χάος.

Μπορεί όμως το χάος να χαρακτηρίζει τα μετεωρολογικά φαινόμενα, τα κοινωνικά, τα πολιτικά και τα βιολογικά δυναμικά συστήματα, αλλά από φιλοσοφικής πλευράς ζούμε σε μια όαση τάξης μέσα σ' ένα ωκεανό χάους: Από τη μια το χάος της απροσδιοριστίας στο μικρόκοσμο και από την άλλη η χαοτική δυναμική του μακρόκοσμου, με τους πλανήτες να κινούνται σε απρόβλεπτες τροχιές.

Ξαφνικά οι επιστήμονες συνειδητοποίησαν πως σε αιτιοκρατικά δυναμικά συστήματα, η δυνατότητα γέννησης χάους (μη προβλεψιμότητας) παραμονεύει σε κάθε λεπτομέρεια.

 

Ένα παράδειγμα

Ας πάρουμε την συνάρτηση f(x)=2x2-1.

Βάζοντας στη θέση του x ένα τυχαίο αριθμό ανάμεσα στο το 0 και το 1, πχ x=0,54321 παίρνουμε μια τιμή για τη συνάρτηση. Συνεχίζουμε βάζοντας στη θέση του x την προηγούμενη τιμή (-0,4098457), και ούτω καθεξής. Η επαναληπτική εφαρμογή του 2x2-1 βλέπουμε να οδηγεί όχι σε μια κυκλική συγκεκριμένη διάταξη, αλλά σε μια χαοτική ταλάντωση.

http://www.physics4u.gr/articles/images7/2x2-1.jpg

Η επαναληπτική εφαρμογή του 2x2-1 οδηγεί στο χάος

 

 

Ανεπαίσθητη αλλαγή στην αρχική τιμή: χάνονται τελείως τα ίχνη για το πού πηγαίνει.

 

Χαοτικά χρηματιστήρια

Πολλοί δεν το πιστεύουν διότι παραπλανόνται από την κυματοειδή κίνηση μετοχών και δεικτών (βλέπε μια κυματοειδή χαοτική κίνηση στο παραπάνω σχήμα για το 2x2-1)

Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί πολύπλοκες οικονομετρικές τεχνικές, κατάλληλες για τον στατιστικό εντοπισμό και την επεξεργασία των οικονομικών ποσοτικών δεδομένων που παρουσιάζουν χαοτική συμπεριφορά (πχ χρηματιστήριο). Εν τούτοις η προβλεπτική ικανότητα των σχετικών μεθόδων, μέχρι στιγμής, φαίνεται περιορισμένη. Η έρευνα, παρ' όλα αυτά, συνεχίζεται, και στο μέλλον προσδοκάται μεγαλύτερη πρόοδος (σιγά μην ανακοινωθεί).

Μέχρι τότε θα διασκεδάζω ακούγοντας ισχυρισμούς για συνεχείς επιτυχείς χρηματιστηριακές προβλέψεις.

 

 

 

Για μια πρώτη επαφή με τη θεωρία του Χάους στο

http://www.physics4u.gr/articles/2007/chaos.html
Αξιολογήστε το άρθρο 
Δεν έχει αξιολογηθεί
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

14/07 00:08  daytrader
Φίλε Κλεάνθη,
Συγχαρητήρια για το θέμα που άγγιξες.
Επέτρεψε μου δύο-τρεις παρατηρήσεις.
Είναι βασική αρχή οποιασδήποτε επιστήμης να μην ορίζουμε κάτι δια του οριζομένου.

Γράφεις :
Δηλαδή, χάος είναι η χαοτική κατάσταση που προκύπτει όταν μεταβληθούν έστω και κατ' ελάχιστο τα αρχικά δεδομένα ενός δυναμικού συστήματος.

Αυτό ισοδυναμεί με την έκφραση
Το χάος είναι χάος.
Πιστεύω ότι το χάος είναι μια οργάνωση ανωτέρου επιπέδου.
Αρα, χάος είναι η νέα οργανωμένη κατάσταση που προκύπτει όταν μεταβληθούν έστω και κατ' ελάχιστο τα αρχικά δεδομένα ενός δυναμικού συστήματος.
Επίσης πιστεύω ότι είναι αντιφατικό να μιλάμε για αρχικά δεδομένα δυναμικού συστήματος.
Κάθε δυναμικό σύστημα είναι εξ ορισμού ρευστό, ασταθές.
“Τα πάντα ρει” κατά τον Ηράκλειτο
Θα μπορούσαμε ίσως να μιλήσουμε για κάποιο στιγμιότυπο (instance or snapshot) ενός δυναμικού συστήματος.
Τέλος είναι αδύνατον να επαναληφθεί οποιοδήποτε φυσικό φαινόμενο με τις ίδιες αρχικές συνθήκες (δεδομένα όπως τα αναφέρεις).
Μπορούμε να αναφερόμαστε σε αφηρημένες έννοιες ή θεωρητικές καταστάσεις που εδράζονται σε ίδιες παραδοχές.
Συμφωνώ ότι το χρηματιστήριο (που μας ενδιαφέρει στην προκειμένη περίπτωση) παρουσιάζει χαοτική συμπεριφορά. Συμφωνώ επίσης με την άποψη σου ότι η προβλεπτική ικανότητα των σχετικών μεθόδων, μέχρι στιγμής, φαίνεται περιορισμένη.
Η απάντηση που δίνω εγώ (και γι’ αυτό ασχολούμαι) είναι “όχι στα πρωτογενή, σαφέστατα ναι στα παράγωγα προϊόντα”. Τελεία.
14/07 00:16  Κλεάνθης
Αγαπητέ daytrader:

Αρα, χάος είναι η νέα οργανωμένη κατάσταση που προκύπτει όταν μεταβληθούν έστω και κατ' ελάχιστο τα αρχικά δεδομένα ενός δυναμικού συστήματος.

"Αλλά στη νέα θέση που θα οδηγηθεί το σύστημα από έναν "ελκυστή", θα κατακαθίσει και θα παγιωθεί σε μια θέση που όμως πάλι η προβλεψιμότητά της θα είναι αδύνατον να εκφραστεί με νόμους αιώνιους"
14/07 00:22  Κλεάνθης
Σχετικά με τον ορισμό το "χαοτική" είναι προσδιοριστικό της κατάστασης και δεν ορίζει το οριζόμενο δηλ.
"κατάσταση που προκύπτει όταν μεταβληθούν έστω και κατ' ελάχιστο τα αρχικά δεδομένα ενός δυναμικού συστήματος"
14/07 00:27  daytrader

Επίσης συμφωνώ απόλυτα με την πρόβλεψη σου (μόνο που για μένα είναι πίστη) “ότι οι μελλοντικές φούσκες των χρηματιστηρίων θα αφορούν την πράσινη επιχειρηματικότητα που βασίζεται στην ενέργεια και τους ρύπους”.
Με την επισήμανση ότι για να γίνουν φούσκες θα αποτελέσουν προηγουμένως την ατμομηχανή της ανάπτυξης των χρηματιστηρίων. Αλλά για να ξεκινήσει η ανάπτυξη των χρηματιστηρίων θα πρέπει προηγουμένως να έλθει το κραχ (χειρότερο του 1999). Στο οποίο ήδη βρισκόμαστε από τον Ιανουάριο….

14/07 00:30  Θρασύβουλος Καλοχαιρέτας
Α! Μα ανοίξατε τα σχόλια? Τι ωράια!

Ωραίοτατον το κείμενον σας. Έτσι είναι όπως τα λέτε, αλλά μη λησμονείτε ότι εκ του χάους αναδύεται η τάξις. Και δη δια του λόγου. Άστρα δε βλέπω να έχετε, αλλά τα δέοντα πάντοτε δια τας προσπαθείας σας ίδια προς την προστασίαν και συντήρησιν του περιβάλλοντος.
14/07 00:31  Κλεάνθης
Τα αρχικά δεδομένα έχουν χρονική έννοια όπως και το χαοτικό του φαινομένου φανερώνεται στο χρόνο και όχι σε στιγμιότυπα
14/07 00:36  Κλεάνθης
Θρασύβουλε ΔΕΝ είναι δικό μου το κείμενο αλλά επιλογή όπως αυτή ταιριάζει στη λογική μου (τυχαίνει να με ενδιαφέρει η θεωρία στις βιολογικές επιστήμες)

πηγή www.physics4u.gr/articles/2007/chaos.html)
14/07 00:41  Κλεάνθης
daytrader χαίρομαι έχεις την ίδια "πίστη"... εγώ απλά ως αξιολογική κρίση κάνω την πρόβλεψη και μπορεί να μην επιβεβαιωθεί ποτέ... μην ξεχνάς ότι το ΧΑΟΣ παραμονεύει
14/07 00:43  daytrader
Γράφοντας το επόμενο σχόλιο δεν είδα έγκαιρα τις απαντήσεις σου.
Ο όρος “οργάνωση” που χρησιμοποίησα δεν έχει καμία σχέση με το “να κατακαθίσει ή να παγιωθεί”, διότι τέτοια κατάσταση δεν υφίσταται. Επαναλαμβάνω πως πιστεύω ότι τα πάντα ρει και ουδέν μένει. Ο όρος οργάνωση που κάπως αβασάνιστα χρησιμοποίησα για την οικονομία της συζήτησης και για να εξυπηρετήσω τον “δικό σου” ορισμό θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί ως “στιγμιαία αποτύπωση της αρμονίας”

14/07 00:44  Κλεάνθης
Για παράδειγμα αν σε 2-3 χρόνια υπάρξει (ως υπόθεση) εμπορικά εφαρμόσιμη η τεχνολογία του υδρογόνου ή της σύντηξης τότε δεν θα ισχύσει η πρόβλεψη :)
14/07 00:49  Κλεάνθης
συμφωνώ, απλά δεν το κατάλαβα ως "στιγμιαία αποτύπωση της αρμονίας"... αυτή μας κάνει να νομίζουμε ότι ανακαλύπτοντας τους νόμους που τι διέπουν ανακαλύπτουμε και τους νόμους του όλου φαινομένου (ολόκληρης της κίνησης)
14/07 00:50  daytrader
Για να ακριβολογήσω η δική μου προσέγγιση στο θέμα χρησιμοποιεί τον όρο “εναλλακτικές μορφές ενέργειας”.

Ευχαριστώ για το link. Φαίνεται ενδιαφέρον για μελέτη.
14/07 00:53  daytrader
Νομίζω ότι για απόψε μπορούμε να κλείσουμε το θέμα.
Σε καληνυχτώ με την διαβεβαίωση ότι χαίρομαι που βρίσκεσαι στην blogογειτονιά "μας ? ".
14/07 00:56  Κλεάνθης
και η δική μου προσέγγιση είναι για τις “εναλλακτικές μορφές ενέργειας”... απλά αποφεύγω να είμαι απόλυτος για προβλέψεις διότι το μόνο σίγουρο είναι ότι θα διαψευσθώ με τον Α ή το Β τρόπο

Καλό σου βράδυ αγαπητέ

(Θρασύβουλε και η τάξη μπορεί να γεννά ένα δικό της είδος χάους)
14/07 09:42  Αξιόκριτος
Αγαπητέ Κλεάνθη ,
Καλημέρα και καλή εβδομάδα.
Πιστεύω ότι θα πρέπει το συγκεκριμένο άρθρο να μπεί αριστερά στα μόνιμα άρθρα του μπλόγκ πράγμα που το προτείνω.
Με το άρθρο αυτό αιτιολογείται απόλυτα η άποψή σου ΞΕΚΑΘΑΡΙΖΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ.Πιστεύω και εγώ όπως και οι φίλοι daytrader και Α45 ότι είναι ΑΔΥΝΑΤΟ να προβλέψουμε την κίνηση των τιμών στο χρηματιστήριο. Μπορούμε όμως με τα παράγωγα προϊόντα να ακολουθήσουμε την τάση της αγοράς και αν έχουμε ένα σύστημα και ΑΥΤΟΠΕΙΘΑΡΧΙΑ τότε σε βάθος χρόνου θα έχουμε ΚΕΡΔΟΦΟΡΑ ( Οικονομικά και άλλα) αποτελέσματα.
ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΠΙΒΛΗΘΩ ΣΕ ΧΑΟΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ που εσύ το θεωρείς βλακώδες και σε κάνει να μην ασχολείσαι με το χρηματιστήριο.
Τα παράγωγα προσφέρουν τη δυνατότητα σε όλους να κερδίσουμε ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΟΥΜΕΝΟΙ.
Σε ευχαριστώ για αυτά που μας δίνεις απλόχερα.Γιαυτό 5* που αδυνατώ να βάλω και συνέχισε.
14/07 10:40  cormorano
Καλημέρα σε όλους !

Μόλις τώρα ανακάλυξα άλλο ένα ενδιαφέρον Blog!

ΜΠΡΑΒΟ στον οικοδεσπότη !
14/07 10:49  Κλεάνθης
Αγαπητέ Αξιόκριτε, σ΄ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια (αν και τα θεωρώ υπερβολικά).

Θέλω να σου γνωστοποιήσω ότι τυχαίνει και εγώ να είμαι της ίδιας λογικής δηλαδή συστήματα που βασίζονται στην ορθή αντίδραση και ΟΧΙ στην πρόβλεψη - με θεμελιώδη στοιχεία των συστημάτων την ΑΥΤΟΠΕΙΘΑΡΧΙΑ και ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ. Ϊσως είναι ο μόνος τρόπος να αυξήσει κάποιος τις πιθανότητες.
Ένα ακόμη θεμελιώδες κατά τη γνώμη μου είναι το σχετικό μέγεθος του κεφαλαίου προς επένδυση(τέτοιο ώστε να γίνεται παιχνίδι χαρούμενα και χωρίς το άγχος της αποτυχίας που μπορεί να είναι καθοριστικό για το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα)

Να έχεις μία υπέροχη μέρα
14/07 10:52  Κλεάνθης
cormorane αισθάνομαι ήδη άσχημα... χαίρε
14/07 11:42  cormorano
Αισθάνεσαι άσχημα... !

Γιατί ανακάλυψα το Blog ?
Θέλεις να το ξεχάσω δηλαδή ?
Να μην ξαναπεράσω ? :):):)
14/07 11:49  theo
Συμφωνώ για την κβαντική μηχανική και την γενική θεωρία της σχετικότητας, όμως η θεωρία του χάους δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτά. Στο κάτω κάτω το χάος δέχεται ότι υπάρχει ένα ντετερμινιστικό σύστημα του οποίου η συμπεριφορά φαίνεται τυχαία, ενώ η κβαντική άποψη θα έλεγα ότι μάλλον αμφισβητεί την αιτιοκρατία.
Όσο για το χρηματηστήριο σίγουρα αποτελεί ένα χαοτικό σύστημα αφού είναι ντετερμινιστικό και άρα προβλέψιμο σε κάποιο βαθμό. Θυμίζω χαοτικό σύστημα είναι και το κλίμα αλλά τελευταία βλέπω πολύ πιο επιτυχημένες προβλέψεις.
14/07 12:00  Κλεάνθης
χαοτικό σύστημα είναι και το κλίμα αλλά τελευταία βλέπω πολύ πιο επιτυχημένες προβλέψεις

Δεν νομίζω να είναι και τόσο επιτυχημένα προς το παρόν τα μοντέλα πρόβλεψης, κάτι που τονίζουν συνεχώς οι μετεωρολόγοι

Σχετικά με τα μοντέλα πρόβλεψης χαοτικών συστημάτων, γίνεται όλο και πιο καταφανές το μεγαλείο του χάους... αρχικά τα μοντέλα χρησιμοποιούσαν 2-3 αλγοριθμικές εξισώσεις και οι δημιουργοί προέβλεπαν πλήρη περιγραφή και πρόγνωση (κουτοί!)... σήμερα φτάσαμε σε μοντέλα με 50 αλγόριθμους και το χάος παραμένει το ίδιο ΧΑΟΣ όπως και στις 2-3!

Περιττό να μιλήσω για βιολογικές επιστήμες...

Την καλημέρα μου αγαπητέ
14/07 12:04  Κλεάνθης
Εκτός και αν θεωρείς πετυχημένη πρόβλεψη μετεωρολογική πρόβλεψη το "μεθαύριο καύσωνας από Αφρική... που δεν ήρθε ποτέ"

Αν συζητήσουμε και για τοπική πρόβλεψη καιρού (πχ στο χωριό μου), άστο καλύτερα...
14/07 12:05  Κλεάνθης
Φυσικά δεν το συζητάμε καν για πρόβλεψη 10 ημερών... χάος
14/07 12:15  Κλεάνθης
Κβαντική Χαολογία

το χάος σχετίζεται με την κβαντομηχανική
Η κβαντομηχανική είναι η σύγχρονη φυσική για το σύμπαν σε ατομικές κλίμακες μέτρησης. Στην κβαντομηχανική, ποσότητες όπως η ενέργεια δεν είναι συνεχείς: αντίθετα, εμφανίζονται σε διακριτά κομμάτια, τα κβάντα. Το μέγεθος ενός μόνου κβάντου είναι αφάνταστα μικρό, και δίνεται από έναν πολύ μικρό αριθμό, γνωστό σαν σταθερά του Πλανκ (Plank). Και τα σωματίδια δεν είναι καθόλου σωματίδια, αλλά μια δυαδικότητα σωματιδίου - κύματος, που περιγράφεται από μια κυματοσυνάρτηση της κβαντομηχανικής.

Σε μια δημοφιλή ερμηνεία, η κυματοσυνάρτηση δεν αντιπροσωπεύει την κατάσταση ενός σωματιδίου, αλλά μια υπέρθεση όλων των δυνατών καταστάσεων, και όταν πραγματοποιείται μια παρατήρηση, η κυματομορφή "συμπιέζεται" σε μια μόνη κατάσταση. Πριν από αυτόν τον εκφυλισμό, το τετράγωνο της κυματοσυνάρτησης αντιπροσωπεύει την πιθανότητα με την οποία το σύστημα θα βρεθεί σε μια δεδομένη κατάσταση

Παρ' όλ' αυτά, τα κβαντομηχανικά γεγονότα φαίνονται ακόμη να πραγματοποιούνται με τον τρόπο που προσδιορίζει η κβαντομηχανική. Και ενώ η στατιστική της ραδιενεργούς διάσπασης, για παράδειγμα, ακολουθεί συγκεκριμένους νόμους, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πότε ένα δεδομένο άτομο θα φτάσει στο κρίσιμο σημείο να αποσυντεθεί.

Λοιπόν, έχουμε συνειδητοποιήσει οριστικά ότι το ντετερμινιστικό χάος ευθύνεται για ένα μεγάλο μέρος της παρατηρημένης τυχαιότητας στην κλασική μηχανική. Μήπως το κβαντικό χάος είναι υπεύθυνο για την παρατηρημένη τυχαιότητα και στην κβαντομηχανική;

Αν όντως υπάρχει κάποιο βαθύτερο παιχνίδι, είναι ακόμα πολύ βαθύ για μας, τα μαθητευόμενα μικρά πλασματάκια.
14/07 14:31  theo
Συμφωνώ οτι το χάος είναι ένα μαθηματικό εργαλείο που χρησιμοποιείται στην κβαντική μηχανική όπως ακριβώς περιγράφεις αλλά δεν εξηγεί τίποτα για την φύση της κυματοσυνάρτησης που σαν ερμηνεία μας παραπέμπει στο ότι ένα σωματίδιο υπάρχει παντού με τάδε πιθανότητα.
Ο καιρός όπως και το χρηματηστήριο όμως έχουν βασικές μεταβλητές που μας βοηθούν στην πρόβλεψη όπως όταν έχει κάπου βαρομετικό χαμηλό αέριες μάζες θα το καλύψουν είναι δεδομένο ότι εάν υπάρξει χρηματηστηριακό χαμηλό κάποια στιγμή θα καλυφτεί.
Ότι απέχουμε πολύ από την κατανόηση του χρηματηστηρίου και αφάνταστα περισσότερο από την κατανόηση του κόσμου, ουδεμία αντίρρηση, όμως το χρηματηστήριο έχει κάτω όριο το μηδέν ενώ άνω όριο δεν υπάρχει όπότε με βεβαιότητα μπορώ να σου προβλέψω το κάτω όριο.
Τέλος επέτρεψέ μου να διαφωνώ στο ότι το χάος δεν αποτελεί ανακάλυψη συγκρίσιμη με τα κβάντα ή τον χωροχρόνο αλλά περισσότερο μια παρατήρηση ότι ακόμα και τα αιτιοκρατικά φαινόμενα μας φαίνονται ανεξήγητα.
14/07 15:28  Κλεάνθης
Αγαπητέ theo φυσικά ξέρεις ότι ο όρος πρόβλεψη δεν έχει την έννοια που δίνεις (προβλέπω το μηδέν? πότε... ίσως ποτέ... ίσως κάποτε)... τέλος πάντων η κουβέντα μας ήταν ωραία και αν θεωρείς ότι είναι προβλέψιμο το χρηματιστήριο επειδή κάποιος γνωρίζει ψιχία από τις αναρίθμητες μεταβλητές του συστήματος, δεν θα σου αλλάξω εγώ τη γνώμη.

Πάντως, η θεωρία του χάους είναι προς διαβούλευση εδώ και χρόνια από τους ειδικούς επιστήμονες και είναι επιβεβαιωμένη ως πραγματικότητα μέχρι να αποδειχθεί κάτι διαφορετικό...
14/07 15:30  Κλεάνθης
Και κάτι τελευταίο...

...τα τελευταία είκοσι χρόνια η αφρόκρεμα των φυσικών και των μαθηματικών μελετά μανιωδώς την κίνηση των τιμών στο χρηματιστήριο. Στην Αγγλία, το 48% των πτυχιούχων φυσικών ή μαθηματικών εργάζεται σε χρηματιστηριακές εταιρείες. Στις ΗΠΑ οι μισοί θεωρητικοί φυσικοί του Χάρβαρντ καταλήγουν στη Γουόλ Στριτ. Πώς εξηγείται αυτό? Είναι δεδομένο ότι οι χρηματιστηριακές αγορές είναι χαοτικά συστήματα...

Χαίρε!
14/07 15:36  theo
Μπορώ να φέρω και απτό παράδειγμα πως είναι δυνατή η μερική πρόβλεψη ενός χαοτικού συστήματος που μπορεί να το επαληθεύσει οποιοσδήποτε. Εάν έχετε ιστορικά στοιχεία αποδόσεων στοιχήματος μπορείτε να κάνετε το εξής:
α) τα μετατρέπετε σε πιθανότητες αντιστρέφοντάς τα και διαιρωντας με την γκανιότα (το άθροισμα όλων των αντιστρόφων των αποδόσεων).
β) Βγάζεται μέσο όρο πιθανότητας για κάθε εκδοχή
γ) Βγάζεται πιθανότητα ανα εκδοχή για τα πραγματικά αποτελέσματα
Αν οι αποδόσεις απείχαν από την πραγματικότητα αυτά θα είχαν απόκλιση αλλά ω του θαύματος διαπιστώνετε ότι οι μπούκηδες χωρίς υψηλά μαθηκατικά προσεγγίζουν τα πραγματικά αποτελέσματα με αποκλίσεις κάτω του 1% ενώ είναι ευάλωτοι μόνο στα τελείως απίθανα ή τελείως πιθανά αποτελέσματα, δηλαδή στα άκρα.
Ζητώ συγγνώμη από τους αναγνώστες που κουράζω
14/07 15:44  Κλεάνθης
Άστο theo οι μπούκηδες είναι εκατοντάδες και οι αποδόσεις που βγάζουν για τον ίδιο αγώνα διαφέρουν σημαντικά... ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΟΥΝ αλλά βασίζονται στην ορθή αντίδραση... ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΧΩΣ ΤΙΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΓΩΝΑ ΟΣΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙΣ...

Γι' αυτό θα δεις παιχνίδι που ξεκινά στο 1.90 μετά από 2 μέρες και λίγο πριν τον αγώνα μπορεί να φτάσει στο 1.50 ...

Ξαναχαίρε!
14/07 15:48  Κλεάνθης
Επίσης σε αγώνα Ελλάδα-Αγγλία για παράδειγμα, ο ΟΠΑΠ θα έχει άλλη απόδοση γιατί απευθύνεται κυρίως σε Έλληνες και η Ladbrokes πολύ διαφορετική γιατί απευθύνεται κυρίως σε Άγγλους...

και φαντάσου ότι η Ladbrokes βγάζει (έβγαζε) και τις αποδόσεις του ΟΠΑΠ!
14/07 15:52  Κλεάνθης
Άμα περίμεναν από την ορθή ΠΡΟΒΛΕΨΗ δεν θα θησαύριζαν... θησαυρίζουν από τον ΟΡΘΟ ΧΕΙΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΓΚΑΝΙΟΤΑΣ δηλαδή αξιοποιούν το πραγματικό τους πλεονέκτημα (που φυσικά δεν είναι η πρόβλεψη του χαοτικού αθλητικού γεγονότος)
14/07 15:53  theo
Πάρε τα ιστορικά στοιχεία του Πάμε Στοίχημα που σπάνια αλλάζει. Αυτό που κάνεις είναι να υπολογίσεις τις καθαρές πιθανότητες βγάζοντας την γκανιότα οπότε διαπιστώνεις ότι τα σφάλματα είναι ακόμη και του ΟΠΑΠ είναι πολύ μικρά.
Δεν διαφωνώ ότι το χρηματηστήριο είναι χαοτικό αλλά στο ότι κάποιος δεν μπορεί να προβλέψει μια χαοτική διεργασία με κάποιο βαθμό εμπιστοσύνης.
14/07 15:59  Κλεάνθης
κάποιο βαθμό εμπιστοσύνης! συνεχώς ΣΤΑΘΕΡΟ ή μεταβαλλόμενο κατά το δοκούν για να καλύπτεται η δεδομένη ΑΣΤΟΧΙΑ?
14/07 16:38  theo
Η αυξημένη μεταβλητότητα μειώνει τον βαθμό εμπιστοσύνης πράγμα που είναι εμφανές στα παράγωγα
14/07 16:58  theo
Παραθέτω επίσης και ένα paper http://arxiv.org/pdf/cond-mat/0301543 του D.Sornette ο οποίος έχει κάνει πολλές αξιόλογες δημοσιεύσεις για την πρόβλεψη των χρηματιστηριακών κραχ.
14/07 18:01  Κλεάνθης
theo, άλλο λέω και εννοώ, για άλλο απαντάς... ας το κλείσουμε εδώ προς το παρόν, θα μας δοθεί η ευκαιρία να το ξανασυζητήσουμε το θέμα :)

Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις